W tym roku minie dziesięć lat od oficjalnego uruchomienia sieci tramwajowej w Olsztynie. Oznacza to, że pierwsze tramwaje, które dostarczył na Warmię Solaris, zbliżają się już do momentu wykonania naprawy głównej. Dzięki działaniom MPK Olsztyn udało się ją odsunąć w czasie, gdyż miastu brakuje solidnej rezerwy taborowej.
Olsztyn do obsługi pierwszego etapu sieci tramwajowej zamówił piętnaście składów Tramino od Solarisa. W tym roku – w grudniu – minie im równo dziesięć lat, odkąd wyjechały na tory. Po tak długim okresie eksploatacji, wozy zbliżają się więc do określonego przebiegu, który będzie wymuszał na MPK Olsztyn poddaniu pierwszych tramwajów naprawie głównej. – Według oceny MPK Olsztyn tabor jest w bardzo dobrym stanie i decyzja o ewentualnych naprawach zapadnie nie wcześniej niż za dwa lata – przekazuje Mariusz Makówka, rzecznik prasowy MPK Olsztyn.
Taki stan rzeczy udało się Olsztynowi uzyskać ciekawym wybiegiem. – Po zakupie nowych tramwajów Durmazlar Panorama i wprowadzeniu ich do ruchu liniowego, naszym priorytetem była eksploatacja właśnie tych pojazdów. Fakt ten ma niebagatelny wpływ na niskie przebiegi tramwajów Solarisa Tramino, co pozwala na odsunięcie w czasie wykonanie remontów całopojazdowych – wyjaśnia Makówka.
Działania MPK Olsztyn są o tyle istotne, że tabor tramwajowtyna składa się dzisiaj z piętnastu Tramino od Solarisa oraz
dwunastu Panoram od Durmazlara. Każdego dnia do obsługi linii tramwajowych MPK Olsztyn wysyła 22 składy, co oznacza, że tylko pięć pojazdów stanowi rezerwę na wypadek różnych zdarzeń lub okresowych przeglądów. Na razie nie ma planów, jak będzie wyglądał proces naprawy głównej najstarszych tramwajów w takiej sytuacji. – Nasze zamierzenia są zależne od zamierzeń miasta w tym zakresie – komentuje przedstawiciel przewoźnika. Tym bardziej, że w ostatnim czasie
miasto zrezygnowało z wyścigu o zakup sześciu nowych tramwajów, które znacząco poprawiłyby sytuację taborową MPK Olsztyn.
Nieustanie MPK Olsztyn jest bardzo zadowolone z posiadanych tramwajów Tramino Solarisa. Co więcej, producent pod koniec okresu gwarancji w 2021 roku
na własny koszt dokonał przeglądów wszystkich piętnastu podjazdów Tramino. Solaris sprawdził jak dotychczasowa eksploatacja wpłynęła na stan pojazdów – ich kondycję mechaniczną, zabezpieczenie antykorozyjne i elektronikę. Sprawdzono również wszystkie elementy całego pojazdu i po tym nałożono nową warstwę zabezpieczającą. – Po dziewięciu latach eksploatacji nie występują – w objętych akcjami serwisowymi i innych naprawianych podzespołach d – usterki, które można zakwalifikować jako sprawiające istotne problemy. Występujące usterki eksploatacyjne usuwane są na bieżąco – wymienia Mariusz Makówka, rzecznik prasowy MPK Olsztyn.